KonMari’erte nesten alle klærne

Jeg er for at man ikke trenger finne opp hjulet hver gang man skal rulle noe. Jeg mener ikke at det finnes kun en løsning og jeg tror ikke jeg sitter på alle svarene. Men om «en hel verden» jubler for noe så blir jeg i hvert fall nysgjerrig nok til å se om dette er noe jeg også kan synes er kult. Jeg liker ikke å tro. Jeg vil vite. Foreløpig er jeg fornøyd med mye!

Konmari- metoden forklart enkelt og greit, teksten under er sakset fra Viivilla.no med mine notater og ett par tanker jeg har gjort  meg selv underveis. Dette er faktisk ikke helt borti skoddeheimen teit, altså!

Trykk på den grå boksen under merket «Continue reading» for mer!

1. Rydd alt på en gang

De aller fleste har gjentatte ganger forsøkt å få orden i hjemmet ved å rydde litt hver dag eller ta for seg rom for rom. Men på mystisk vis smyger rotet seg tilbake før man har rukket å bli ferdig med hele huset.

Kondo mener vi her lurer oss selv til å tro at vi har ryddet ordentlig, når vi egentlig kun devlis har sortert og lagret tingene.

For å få orden i hjemmet mener hun derfor at man må trå til med et skikkelig ryddemaraton og rydde alt på én gang.

Og når du først trår til med skippertaket mener hun at du skal gå for perfeksjon én gang for alle. Rydder du kun halvhjertet vil du aldri få ordentlig bukt med rotet.

Jeg har ikke tatt alt på en gang. Da blir jeg fysisk dårlig. Men jeg har gått igjennom alle klær på mitt soverom. Jentenes rom er 50%. Det er ett klesskap som gjenstår. Det inneholder kjoler, sko og yttertøy som da er det neste som står på planen. Typ denne uken (som jeg faktisk husker alt vi har).

2. Kast!

Den største feil vi gjør er ifølge Kondo å lagre ting. Vi hamstrer opp, putter ting i esker og putter eskene i skap eller på loftet. Og slik fyller vi opp hjemmene våre, uansett hvor smarte oppbevaringsløsninger vi forsøker oss på.

Vi må i større grad ta tak i oss selv og spørre om vi faktisk har bruk for de tingene som vi lagrer.

Du tenker kanskje at å kasting er vanskelig, men egentlig handler det bare om å ta for seg ting for ting og vurdere hvorvidt man skal beholde eller kaste tingen, før man så plasserer den.

Og synes du det er vanskelig å vurdere om du skal kaste noe eller ikke så er oppskriften enkel: Gir gjenstanden deg glede? Er svaret ja så behold. Er svar nei så kast. 

Det er også viktig å ikke plassere tingene man ønsker å beholde mens man rydder. Vent til du har fullført kasteprosessen før du så plasserer tingene. På den måten får du oversikt over totalen.

Dette har jeg klart bra foreløpig. Jeg har brukt to hauger. Behold- kategorien ble mye mindre enn jeg hadde tenkt meg. Jeg gleder meg til å bokstavelig talt kaste meg over kjoler, sko og yttertøy! Jakker ble slanket i fjor, jeg tror denne jobben blir veldig lett!

3. Rydd etter kategori

Vi rydder gjerne rom for rom, men da er det vanskelig å få oversikt over helheten.

Kondo anbefaler derfor å rydde etter kategori enn å oppbevare for eksempel en jakke der og jakke her. Ta derfor for deg for eksempel klær, bøker, papirer osv.

Ved å samle tingene våre etter kategori får vi større forståelse av volumet av det vi eier, og det blir lettere å vurdere ting opp mot hverandre slik at du kan bestemme deg for om du skal beholde det eller ikke.

Når du skal begynne å rydde gjør du lurt i å starte med de lette eiendelene og avslutte med de som har større affeksjonsverdi. På den måten finsliper du beslutningsevnen og det vil ikke være så vanskelig å bestemme seg til slutt.

Da jeg tok soverommet var jeg skikkelig rampete og kategoriserte litt «etter at jeg hadde fri» for dagen. Så jeg har igrunn smugstartet litt på denne. Dokumenter som skal beholdes er liksom allerede gjort. #ramp Bøker, papirer og hobby- gavesaker var nesten allerede på riktig sted.

4. Lagre sakene riktig

Finn en plass til alt, til og med småting som busskort og nøkler. Hvis en ting ikke har en fast plass øker nemlig sjansen for rot. Og det fine med metoden er at du trenger bare å finne en plass én gang.

Ved å gjøre dette får man større oversikt over det man har, og dermed kjøper man også mindre fordi du har god oversikt over hva du faktisk har. Ifølge Kondo skal du ikke ha flere ting enn du har oversikt over, for ellers kan ting lett bli liggende i et mørkt skap og glemt.

Når du skal finne fast plass til en gjenstand gjør du lurt i å oppbevare alle gjenstander innen samme produktgruppe på ett sted eller i nærheten av hverandre, og ikke spre lagringen utover hjemmet.

Når du har funnet riktig plass til tingene er Kondos tips å lagre tingene vertikalt, for da vil du oppdage når tingene begynner å hope seg opp. Selv bretter hun tøy og stabler det på høykant i skuffene.

Lagrer du ting horisontalt og stabler det oppå hverandre vil du kunne stable i det uendelig og du vil alltid glemme det som ligger nederst.

Her er det jeg gruer meg til: Badet! Det er fordi vi har mye som har vært spredd rundt i leilighetens skap og skuffer. Noe på mitt rom, noe hos jentene, i langskapet på kjøkkenet og selvsagt på badet. Nå er det bruk eller kast som står på planen!

5. Sett pris på tingene

For noen vil dette høres litt rart ut, men Kondo pleier ofte å fortelle tingene sine at hun setter pris på dem. Ved å takke tingene viser du dem omsorg og Kondo mener tingene da vil gjengjelde omsorgen.

Sakset fra viivilla.no

Jeg takker ikke tingene mine, jeg tror ikke de har følelser og jeg bretter hardt og presist. Jeg tømmer ikke vesken min hver dag heller. Eller rettere sagt sekken. Jeg er ikke 100% dame… Men jeg gleder meg til ny sekk som er lysegrå så det er litt lettere å se hva som er nedi (blant alle mine sorte ting).

Anja Holt

Født 4.mars 1976. Er nok landets stolteste mamma til to perfekte prinsesser med en og annen nykke eller to (Ida er født i 2003 og Vilde i 2005). Jobber full tid som salgssjef og bruker en del tid på trening fordi jeg også liker å lage (les= spise) mat.

4 Comments:

  1. Wow, wow, wow!
    Du imponerer altså! For et system!

    Jeg er også helt klart for system! Langt enklere å finne frem ting og med alderen (høres ut som jeg er steingammel) har jeg blitt flinkere til å kaste / gi bort ting jeg ikke bruker. Jeg er veldig fan av gjenbruk!
    FruBever / Linn – daglig leder i familien O.J. recently posted…Jeg er i babyboblen og feirer med en give away til deg !!!My Profile

    • @Linn: Vi tømte bilen i går for klær vi ikke bruker, fellesnevneren er at det nesten kun er klær vi har fått og ikke kjøpt selv. Gjenbruk er flott!!!

  2. Ble så inspirert av deg at jeg begynte på medisiner i går. Den posen jeg fikk på apoteket var ikke stor nok til å romme alt som hadde gått ut på dato for å si det sånn. Så fortsatte jeg like godt med alle halvtomme fuktighetskremer og shampoflasker og alt annet som befinner seg i baderomsskap. Det ble et par poser det også gitt. Snørrsugeren fra jeg hadde babyer i hus var f.eks. på høy tid å kvitte seg med nå. Mens jeg holdt på kom mannen inn, og da begynte jammen han å rydde skapet sitt også (med det resultat at han var i veien for meg, men da fikk jeg jo en god unnskyldning til å slutte). Så sånn der rydding er smittsomme greier! Men takk for at du ga meg et spark bak likevel. Det er som Synnøve påstår energikrevende å ha det rotete.
    Abelone recently posted…Miljøbevegelsen forsøker å lure degMy Profile

    • @abelone: du var jo en som sparket meg litt bak så glad du igjen ble inspirert! Flyttet for 3 år siden, men det er sikkert mye som kan kastes igjen…. 😇

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

CommentLuv badge