Nye syltetøy 


Tre glass med to varianter. Fersken med pære og kiwi med lime. I fryseren er en stor boks med ferdig renset rabarbra (takket være BesteFarLars). 


Jeg har nye blomster på bordet. Det er fredag. Liljer denne gangen. Forandring fryder. Duftlampe med liljekonvall. Men aller best lukter rene klær. 

Train hard or go home

training photo

Jeg er ikke noe for at det skal være alt eller ingenting, jeg. Bortsett fra i kjærlighet, der skal man gi alt. Akkurat som med kake skal man da ikke alltid si nei til kake men man trenger ikke (alltid) spise hele greia sjøl? Jeg er tilbake på trening etter kragebeinbruddet. Skulderen blir sakte men sikkert bedre for hver dag. Jeg kan snart ligge lenge på venstre side i senga. Må være en god ting?

Klokka fem triller lekebilen inn hos BesteFarLars. Blir fint. Blir bra. Og jeg blir stadig sterkere!

training photo

For hver nye «tommel opp» donerer jeg 25-, til BARNEKREFT FORSKNING!

Da Markus var 16 dager gammel og nyoperert for kreft, donerte jeg penger til premier til barneavdelingen på Rikshospitalet, KAB2. Jeg tror jeg kjøpte småpremier for nærmere 2500-,! Det ble kjempemange premier som ble levert og mange barn som vil få glede av dette. Les innlegget: her og her .Nå vil jeg gjøre det samme. For hver nye «tommel opp» (likes, følger eller kommentar») på dette innlegget, vil jeg donere 25-, til barnekreft forskning og innsamlingen: http://minaksjon.barnekreftforeningen.no/forskning/5-4251  Det er så innmari viktig å støtte barnekreft forskning, fordi barna er fremtiden vår! Som jeg har skrevet tidligere, 4 av 5 barn overlevere barnekreft. Dette er gode tall, men hva med den femte? Jeg er veldig glad for at Markus overlevde og er blant de fire heldige! Men jeg vil også være med å redde den femte! Vil ikke du?

Kilde: For hver nye «tommel opp» donerer jeg 25-, til BARNEKREFT FORSKNING! (Kreft tar ikke sommerferie …) – FruBevers hverdag – som daglig leder i fam. Omre Jakobsen

Nå tenker jeg at det er enkelt for mange å bare legge igjen en kommentar hos henne, og la henne betale for gildet, jeg tenker vi heller kan donere litt sjøl. Men om det er slik at du ikke har 25 kroner, legg igjen en kommentar eller del den slik at andre også kan bidra. God lunch!

 

 

Velkommen JULI

2016-06-27 22.19.08

Altså, mange har så mange faste mål og faste rammer. Tidsfrister og grenser. Jeg lever litt etter Robert Orben sine ord «Ferie er å ha ingenting å gjøre, og hele dagen å gjøre det på.»

I dag skal jeg legge meg tidlig!

2016-05-27 11.47.04

For å sove godt er det viktig å opprettholde søvnbehovet, ha en god døgnrytme og gode søvnvaner.

Søvnbehov
1. Regelmessig mosjon er viktig. Men avslutt minst tre timer før sengetid.
2. Ikke sov på dagtid
3. Ikke opphold deg i senga lenger enn du forventer å sove

Døgnrytme
1. Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgene.
2. Få minst en halvtime med dagslys daglig
3. Unngå sterkt lys dersom du må opp om natta

Søvnvaner
1. Unngå koffein etter 17.00.
2. Ikke mosjoner kraftig like før sengetid
3. Vær passe mett når du legger deg
4. Bruk soverommet til å sove i, ikke til å arbeide.
5. Lag deg et sengetidsritual
6. Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.
7. Ikke se på klokka hvis du våkner om natta
8. Sett av en «problemtime» ettermiddag/tidlig kveld til bekymringer og problemer. Ikke ta dem med deg til sengs.

Kilde: Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer

Jeg legger til at soverommet skal være kjølig (ikke kaldt). Om jeg fryser på beina er det bare å få på seg sokker. Kalde føtter er det samme som at det er umulig å møte Jon Blund. Derfor tar jeg gjerne en dusj før jeg legger meg så jeg er gjennomvarm i hele kroppen. Vått hår er ikke det beste i verden på puta, men så trenger man ikke vaske håret hver dag (har det blitt meg fortalt). Og lydbok fra Storytel, da er mye gjort. Hva er dine beste tips for å sove godt?